Monday, July 26, 2010

PENJARA TAIPING


Terletak berdekatan dengan Taman Tasik Taiping serta Muzium Perak dan dikelilingi Jalan Taming Sari, Jalan Kamunting Lama, Jalan Lumba Kuda dan Jalan Taman Tasik. Dibina pada tahun 1879 di atas bekas tapak lombong bijih timah pertama di Perak, Penjara Taiping merupakan satu badan institusi kemanusiaan yang menghukum, menahan dan memasung pesalah tingkahlaku di Negeri-negeri Bersekutu dan Tidak Bersekutu di Tanah Melayu ketika itu. Asal terbinanya Penjara Taiping adalah dari Taiping Goal dan merupakan penjara yang terbesar ketika itu.

Bangunan penjara ini pada satu ketika dahulu menempatkan pejabat kerajaan, sebuah kedai roti dan kek dan sebuah kedai dobi di mana sebagai tempat banduan bekerja. Kini, bangunan ini menjadi contoh terbaik penjara abad ke-19. Sebuah muzium dan kedai menjual kraftangan dari penjara juga diperuntukkan dan terletak di hadapan Penjara Taiping.

Dalam Tahun 1952, sebuah kawasan tanah seluas 22 ekar, satu sekolah latihan latihan untuk pegawai wadar telah ditubuhkan serta berjaya menghasilkan pegawai wadar yang berkualiti. Majlis Tamat Latihan pertama telah dilaksanakan pada 24 Julai 1952. Sekolah latihan ini berjaya mencetus dan melahirkan kursus bagi Wadar Kanan Penjara (1961), Kursus Asas Pegawai Wanita (1980). Sekolah latihan ini telah dinaiktarafkan dan ditukar namanya kepada Pusat Latihan Pegawai Penjara atau PULAPEN.

Penjara Taiping tetap teguh walau mencapai usia hampir 131 tahun