Monday, July 26, 2010

BUKIT LARUT




Bukit Larut atau Maxwell Hill merupakan kawasan yang paling banyak menerima hujan di Malaysia. Hampir setiap petang hujan bukit turun dikawasan ini. Bukit Larut merupakan kawasan pelancongan tanah tinggi yang tertua di Malaysia. Diterokai sekitar tahun 1884, dikenali dengan nama Maxwell Hill sempena nama seorang Penolong Residen British di Perak iaitu, William Edward Maxwell.

Berketinggian 1250m dari aras laut, Bukit Larut menawarkan percutian yang berbeza berbanding tanah tinggi yang lain seperti Cameron Highland dan Genting Highland. Dengan kehijaun floranya yang tidak terusik serta keunikan faunanya menjanjikan satu pengalaman yang bermakna. Suasana persekitaran yang nyaman dimana suhu pada waktu siang kira-kira 15 hingga 25 darjah Celcius manakala pada waktu malamnya boleh mencapai 10 darjah Celcius.


Perjalanan mendaki melalui pacuan empat roda atau berjalan kaki memakan masa kira-kira 30 minit (jip) dan 4 ke 5 jam (berjalan) membolehkan pengunjung menikmati keindahan alam sekitarnya.Dengan 72 selekoh yang menanti bersama udaranya yang nyaman dengan bauan tumbuh-tumbuhan diselang seli dengan bisikan unggas rimba mendatangkan ketenangan.

Di Bukit Larut juga disediakan penginapan yang berkonsepkan era zaman kolonial di mana kebanyakkan bangunan yang ada didirikan pada waktu itu, dikekalkan. Harga yang dikenakan juga berpatutan. Di atas bukit terdapat pusat penanaman bunga Tulip yang mana biji benih bunga ini diimport dari negara Belanda. Segala di Bukit Larut adalah berkaitan ketenangan dan keindahan alam semulajadi.


Bangunan pejabat pengurusan Bukit Larut menempatkan kaunter tiket bagi jip dan rumah penginapan




Perjalanan yang memukau pandangan mata dengan keindahan alam semulajadinya