Monday, July 26, 2010

MUZIUM PERAK




Muzium Perak, merupakan sebuah muzium yang tertua dan pertama di Malaysia. Ianya terletak di antara persimpangan Jalan Taming Sari dan Jalan Muzium Ulu serta berhadapan dengan Penjara Taiping. Bangunan muzium ini telah dibina pada tahun 1883 dan diberi ilham oleh Sir Hugh Low, residen British di Perak ketika itu. Pembinaannya mengalami kelewatan selama 3 tahun akibat masalah kewangan yang dihadapi ketika itu. Bangunan ini siap sepenuhnya pada tahun 1900 setelah penambahan bahagian dan belakang bangunan serta sayap kiri dan kanan. Kurator pertama muzium ini merupakan seorang yang mahir dalam botani dan geologi bernama Leonard Wray Jr. Muzium ini dipelihara bangunannya untuk menunjukkan ciri-ciri bangunan di zaman pemerintahan British.

Kebanyakkan artifak yang dipamerkan datangnya dari Lembah Kinta dan Lembah Lenggong. Malah kebudayaan serta cara hidup masyarakat Orang Asli serta zoologikal juga dipamerkan buat tatapan pengunjung. Di antara contoh zoologikal yang ada di dalam muzium ini adalah rangka badak sumbu serta replika tengkorak kepala seekor gajah yang telah berlanggar dengan sebuah keretapi satu ketika dulu.

Di bahagian luar muzium pula terdapat beberapa pameran statik seperti jet F-86 Sabre (TUDM), keretapi stim, koc keretapi stim, batu tanda kubu Maharaja Lela, batu nisan purba dari Sungkai, sampan purba, meriam, patung Kolonel Walker serta banyak lagi.