Thursday, July 22, 2010

TAMAN TASIK TAIPING





Taman Tasik Taiping merupakan kawasan rekreasi yang terbesar di Taiping. Kawasan ini merupakan tapak lombong bijih timah yang tertua di Malaysia. Taman tasik ini telah dibuka sekitar tahun 1880. Tasik ini berkeluasan hingga 62 hektar. Ia telah diselia oleh Majlis Perbandaran Taiping (MPT).

Para pengunjung boleh berjogging mengelilingi tasik melalui laluan yang telah disediakan. Di sepanjang laluan disediakan juga tempat-tempat untuk melakukan senaman serta pondok-pondok untuk melepaskan lelah. Pengunjung juga merentasi tasik melalui jambatan kayu yang indah buatannya. Pelbagai aktiviti riadah boleh dilakukan di sekitar taman tasik ini.

Taman Tasik Taiping masih mengekalkan kehijauan floranya. Sepanjang jalan mengelilingi tasik ini, disajikan pemandangan yang indah serta kerimbunan pokok-pokoknya yang menjangkau usia berpuluh tahun. Terdapat sungai kecil yang mengalir sesuai bagi para pengunjung untuk berkelah bersama keluarga. Zoo Taiping juga terletak di Taman Tasik ini dan merupakan satu-satunya zoo di sebelah utara Malaysia.

Di Taman Tasik ini terdapat beberapa kemudahan yang disediakan untuk para pengunjung antaranya :-

1. Balapan
2. Taman Permainan Kanak-Kanak
3. Bulatan kasut roda
4. Tandas awam
5. Kayak dan bot (berbayar)
6. Laluan urutan tapak kaki
7. Padang golf



Antara pemandangan yang menarik di sekitar Taman Tasik Taiping


Perkhidmatan kayak dan bot (berbayar)